Försäljning av egendom efter konkursbeslut

X är ensam ägare av AB som sätts i konkurs. Dagen efter konkursen så återlämnar en väninna en dator som hon lånat en tid av bolaget. Följande dag så säljer X datorn till Y för 5 000 kr. Kan konkursboet göra Väninnan ansvarig på ngt sätt för datorn? Har boet rätt att återfå datorn från Y? Jag har fiktiverat namnen då de inte vill namnges. Emotser Ert förhoppningsvis snara återkommande med svaromål ange gärna även vilka lagrum som gäller i situationen.

Lawline svarar

Hej,

svaret på dessa frågor finns i Konkurslagen 3 kap som Du hittar http://www.lagen.nu/1987:672#K3 .

Enligt 2 § 1 stycket har "väninnan" fullgjort sina förpliktelser eftersom datorn återlämnas en dag efter konkursbeslutet. Detta under förutsättning att väninnan har varit i god tro om konkursbeslutet, d.v.s. inte har känt till att personen har gått i konkurs. I en eventuell domstolsprocess är det konkursboet som måste bevisa att väninnan inte var i god tro.

Enligt 1 § får gäldenären inte längre förfoga över egendomen i konkursboet när ett konkursbeslut har meddelats. Försäljningen av datorn till Y är därför ogiltig och konkursboet har rätt att få tillbaka datorn. Det spelar ingen roll om Y kände till konkursbeslutet eller inte.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare