FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/02/2006

Får man jobba natt som 16-åring?

Jag är 16 år, får jag jobba kvällar exempelvis mellan 23-03 på en restaurang som diskplockare?

Lawline svarar

Hej! Du har rätt att ingå avtal om anställning, även om anställningen medför att du jobbar natt. Det finns dock en del inskränkningar eftersom du ännu inte är myndig(fyllt 18). När du ingår ett anställningsavtal behöver du vårdnadshavarens godkännande. Om du fått ett godkännande kan vårdnadshavaren ändock, efter påbörjad anställning, säga upp anställningsavtalet med omedelbar verkan om vårdnadshavaren anser att anställningen inverkar på din hälsa, utveckling eller skolgång. (Se http://lagen.nu/1949:381) Det finns dock ytterligare bestämmelser om detta i EG-rätten så om du behöver ett mer specifikt svar får du höra av dig igen. Lycka till! Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare