FrågaSKATTERÄTTÖvrigt04/12/2007

Var beskattas kapitalvinst för utflyttade svenskar?

Hej, är svensk medborgare men har skrivit ut mig från Sverige, bor numera i Frankrike. Om jag köper/säljer aktier från min depå hos nordnet.lu (reggat i luxemburg) är då reavinstskatten på aktieutdelningen i Sverige eller i Frankrike? Vet ni möjligen skillnaden mellan svensk/fransk vinstskatt på aktier?

Lawline svarar

Hej! Det är en svår fråga och jag kan inte ge dig mer än viss vägledning, tyvärr kan jag inte erbjuda dig en fullständig bild av vad som gäller. Du gör säkrast i att konsultera en skattejurist. Eftersom du är utflyttad från Sverige måste man först bedöma om du kan räknas som begränsat skattskyldig i Sverige, 3:17 inkomstskattelag (IL) eller om, du har bott i Sverige och fortfarande har väsentlig anknytning hit, kan du anses om obegränsat skattskyldig, 3:3 IL. Skillnaden är att obegränsat skattskyldiga är skattskyldiga för alla inkomster, även för inkomster från andra länder än Sverige,3:8 IL. Begränsat skattskyldiga är däremot endast skattskyldiga för vissa slags inkomster, 3:18 IL. Kapitalvinster omnämns i 3:19 IL och innebär att även utflyttade svenskar beskattas för kapitalvinster som innebär att om du har varit bosatt i Sverige under avyttringsåret eller du senaste 10 åren före avyttringen blir du skattskyldig för kapitalvinster på bl.a. aktier i svenska bolag Väsentliga anknytning bedöms med ledning av följande faktorer, 3:7 IL: - Medborgarskap - Bosättning - Om man inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort - Om man vistas utomlands för studier eller pga. hälsan - Om man har en bostad i Sverige för åretrunt-bruk - Om man har familj Sverige - Om man bedriver näringsverksamhet här - Om man har ekonomiskt engagemang som att inneha tillgångar som ger inflytande övernäringsverksamhet - Om man äger en fastighet här - Och liknande förhållanden. Medborgarskap kan väga ganska lätt medan ekonomiskt engagemang, bostad i Sverige och familj kan väga tyngre. Bedömningen får göras i fall till fall. Kupongskattelagen reglerar utdelningar på aktier i svenska aktiebolag, andel i svenska investeringsfonder och Europabolag med svenskt säte. Begränsat skattskyldiga ska betala kupongskatt på sådan utdelning, § 4 Kupongskattelagen. Kupongskatten är 30 %, § 5. Om det finns dubbla anspråk på att beskatta en viss inkomst, dvs, om två länder enligt dess interna lagstiftning vill beskatta inkomsten, kan det hända att detta löses i dubbelbeskattningsavtal mellan dessa två länder. Inkomstskattelagen hittar du http://www.lagen.nu/1999:1229. Kupongskattelagen hittar du http://lagen.nu/1970:624. Jag känner inte till något om franska skatteregler. Med vänliga hälsningar
Rådgivare