Ansvar för skulder vid personlig konkurs

Hej'

Jag har gått i pesonlig konkurs efer att ha drivit en enskild firma, och nu har jag träffat en kille som jag vill flytta ihop med, vad händer med mina skulder? blir han skyldig att betala eller hur fungerar det?

Vill absolut inte att han ska bli lidandes för något som jag har med mej....mvh Jane

Lawline svarar

Hej!

Nej, din partner är inte skyldig att betala dina skulder utan huvudregeln är att ni svarar för era tillgångar och skulder var för sig. I en utmätningssituation kan dock egendom som finns i er gemensamma besittning i vissa fall presumeras tillhöra dig om ni inte kan göra sannolikt att egendomen tillhör din partner. Lyckas ni inte göra sannolikt att egendomen tillhör din partner får med andra ord egendomen mätas ut för dina skulder. Jag råder er alltså att spara kvitton, kontoutdrag etc för att ni i liknande situationer ska kunna visa att egendomen ägs av din partner och att ni därmed undslipper utmätning.

Vänliga hälsningar

Erik AnnerstedtRådgivare