Fotografering av annans verk

Hej!

Har en fundering ang fotografering och försäljning av tavlor. är det tillåtet att fotografera en massproducerad produkt, tex en porslinsfigur, på ett konstnärligt sätt, för att sedan göra tavlor till försäljning?

Lawline svarar

Hej,

Den som har producerat porslinsfiguren har med allra största sannolikhet även upphovsrätt till denna. Upphovsrätten innebär kort att det bara är upphovsmannen som har rätt att göra sitt verk offentligt och ställa ut verket till försäljning, detta enligt 1 kap. Upphovsrättslagen.

När ni fotograferar någon annans verk överför ni egentligen bara verket från en konstfrom till en annan, det kan lite krasst jämföras med att göra en film av en redan skriven bok. Om ert fotografi av till exempel en porslinsfigur uppnår egen verkshöjd, genom att ert foto är individuellt och särpräglat, kommer ni att få upphovsskydd för just detta foto. Ert problem är att trots att ni fått upphovsrätt får denna inte användas på ett sätt som skulle kunna kränka den ordinarie upphovsmannens rätt. Med andra ord måste ni ha dennes godkännande för att sälja fotografierna, enligt 1 kap. 4 § Upphovsrättslagen.

Det undantag som finns skulle vara att porslinsfiguren bara var ett objekt i bakgrunden av bilden och inte stod i fokus, så har jag dock inte uppfattat denna situation (2 kap. 20a § Upphovsrättslagen). Min rekommendation är att höra av dig till den som producerat objektet och be om dennes tillstånd att fotografera och sälja bilder på dennes verk, får ni detta kommer det endast krävas att ni på ett tydligt sätt anger vem som från början skapat det fotograferade.

Vill ni själv läsa de angivna lagrummen klicka http://www.lagen.nu/1960:729 och undrar ni något utöver detta är det bara att höra av sig. Lycka till!

Marcus GlimbergRådgivare