Ko som gjort skada på grannes åker

Hej, min fråga gäller en grödaskada enligt följande

En ko, som har avvikt från sin inhägnad, har genererat i att grannens veteåker har skadats av kon i fråga. Grannen gör anspårk på ersättning, i form av skadestånd. Min fråga är vilka lagar man i detta fall skall ta hänsyn till, och om det finns ytterligare förarbeten eller dylikt, att ta del av?

Tack på förhand

Lawline svarar

Frågan regleras av lagen om ägofred som du finner http://www.lagen.nu/1933:269. Enligt 47 § gäller att om någons hemdjur olovligen kommer in på annans ägor och där gör skada, är djurets ägare skyldig att ersätta skadan, även om han inte kan sägas ha varit vållande till skadan.

Vad ägaren tvingas betala i ersättning kan har han i sin tur rätt att blir ersatt för om någon annan kan sägas ha varit vållande, t.ex. om någon annan släppt ut djuret. Vad nu stadgats om ägare till hemdjur gälle ock den, som mottagit djuret till underhåll eller nyttjande.

Grannen har alltså rätt till ersättning från djurets ägaren

Lawline RådgivareRådgivare