Skydda gåvor från föräldrar mot utmätning av sambo

Jag är sambo med en som har skulder. Hur skall jag skydda mina tillgångar, möbler så inte jag får betala för hans skulder. Räcker det jag och mina föräldrar skiver ett gåvobrev att allt jag har i lägenheten har jag fått i gåva av dem eller måste någon myndighet/jurist kontaktas?

Lawline svarar

Hans skulder är hans egna. Problem uppstår först om kronofogdemyndigheten bestämmer sig för att utmäta hans tillgångar. Eftersom ni är sammanboende kommer man då utgå från att all egendom i det gemensamma hemmet tillhör din sambo. Då kan det precis som du säger vara bra med ett gåvobrev från dina föräldrar som tydligt visar vilken egendom som endast tillhör dig.

Lawline RådgivareRådgivare