FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/03/2006

Balkong till bostadsrätt

Hej! I min bostadsrättsförening skall vi bygga balkonger. Jag bor dock på nedervåningen och skall få en motsvarande uteplats på vår gård. Jag behöver inte betala för mer än dörren som sätts in istället för mitt fönster men när entrepenören var här och mätte upp mitt fönster (efter det att de inspekterat huset och offererat) så la de märke till en ventilationstrumma som står utanför mitt fönster. Jag trodde naturligtvis flytten av denna hade tagits med i beräkningarna när jag fått min offert, men ordföranden i bostadsrättsföreningen anser att kostanden för flytten av denna ventilationstrumma bör tillfalla mig exlusive det som offererats. Jag är dock tveksam, ventilationen tillhör nämligen en lokal som ägs av föreningen. Jag tycker att kostnaden av flytten bör tillfalla föreningen eller att den borde tagits upp i de gemensamma kostnader som projektet innebär. Min fråga är hur ni ser på saken? MVH Fredrik

Lawline svarar

En bostadsrättshavares skyldigheter och rättigheter finns med i 7 kapitlet bostadsrättslagen, se http://lagen.nu/1991:614#K7. I dessa regler går det även att utläsa de skyldigheter som åligger bostadsrättsföreningen. Det är av dessa regler svårt att utläsa att bostadsrättsföreningen skulle ha en skyldighet att betala för flytten av ventilationstrumman. De torde inte per automatik ha en sådan skyldighet, eftersom att balkongbygget troligen är att se som ett tillägg till din lägenhet, som bostadsrättsföreningen inte är skyldiga att stå för. Inte heller i praxis hittade jag något som kunde antyda att detta är en merkostnad de är skyldiga att stå för. Det är med andra ord inte troligt att bostadsrättsföreningen kommer att anses skyldiga att bekosta flytten av ventilationen för att du ska kunna bygga en balkong. Den rekommendation jag kan ge är att du pratar med ordföranden och försöker komma överens om en kompromiss eftersom att ditt krav varken förefaller ha stöd sig på lag eller i praxis. Det kan även vara en möjlighet att kontrollera med till exempel HSB hur deras föreningar brukar göra och om de har några andra råd. Med vänlig hälsning
Oscar BjörkmanRådgivare