FrågaSKATTERÄTTÖvrigt02/11/2007

Beräkning av kapitalvinst

Fick för ett år sedan i gåva av min far ett hus med taxering ungefär 780 000 men jag löste samtidigt gammla lån som fanns på fastigheten på ca 600 000 tkr med nya Gjorde en värdering ett halvår senare som det står att huset var värt ca 1200 000 nu ett halv år senare har jag lagat upp huset lite och ska sälja det för en summa på ca 1600 000 tkr.Hur beräknar jag då reavinsten? skulle vara tacksam med ett snabbat svar om någon kan detta

Lawline svarar

Hej! Först kan konstateras att då du övertog lånen på 600 000kr är överlåtelsen att ses som en gåva i och med att summan av lånen understeg fastighetens taxeringsvärde. Hade de övertagna lånen däremot överstigit taxeringsvärdet hade överlåtelsen varit att se som ett skatterättsligt köp trots att överlåtelsen klassificerats som gåva. Men i ditt fall ses det som en gåva, vilket innebär att din faders anskaffningsvärde övergår till dig. Ditt anskaffningsvärde blir således vad din pappa köpte fastigheten för. (Jag utgår från att din pappa skatterättsligt köpte fastigheten när han anskaffade den.) Kapitalvinsten (reavinsten) är skillnaden mellan erhållen köpeskilling och fastighetens omkostnadsbelopp. I omkostnadsbeloppet ingår anskaffningsutgiften ökat med vissa utgifter för förbättring, om dessa per år överstiger 5000kr. Av den informationen du har gett mig så blir kapitalvinsten i mycket stora drag 1 600 000kr minus din pappas anskaffningsvärde. Säljer du fastigheten under 2007 så kommer du att kapitalbeskattas med 20% i skatt men i och med regeringens nya skatteförslag som med mycket stor sannolikhet kommer att godtagas av riksdagen så kommer du om du säljer fastigheten under 2008 att kapitalbeskattas med 22%. Erhållen köpeskilling får dessutom innan beräkning minskas med ev. mäklarprovision och liknande, dvs. utgifter som grundar sig på själva försäljningen. Vänligen
Therese JanssonRådgivare