FrågaSKATTERÄTTÖvrigt08/02/2006

Är gåvor från andra länder skattebefriade?

Hej! Jag undrar lite över vad som gäller vid pengagåvor via internet. Säg att jag har en hemsida där folk från hela världen kan skänka pengar till mig via exempelvis ett paypal-konto. Hur kommer dessa pengar beskattas/deklareras? Finns det något i "internet-tiggeri" som kan tolkas som brottsligt?

Lawline svarar

Gåvoskatten är sedan den 17 december 2004 borttagen i Sverige. I många andra länder i världen finns gåvoskatten kvar. Hur gåvor beskattas i olika länder får man ta reda för respektive land. Om man ser detta som någon rörelseintäkt för dig kan vinsten i rörelsen bli beskattad i Sverige. Vad det gäller din andra fråga kan jag inte ge dig något direkt svar. Tiggeri är i sig inte brottsligt, men beroende på omständigheterna i övrigt kan brott som förskingring och bedrägeri aktualiseras.
Michael WittingRådgivare