FrågaSKATTERÄTTÖvrigt14/10/2007

Försäljning av bostadsrätt

hur deklarerar man för en såld bostadsrätt samt när deklarerar man för den?

Lawline svarar

Hej. Deklaration för försäljning av bostadsrätt lämnas in samtidigt med den ärliga inkomstdeklarationen (för privatpersoner), blanketten Skatteverket använder sig av heter K4. I din förtryckta inkomstdeklaration fyller du i den kapitalvinst eller-förlust du gjort vid försäljningen. K4 blanketten kan ses som ett komplement till det belopp du tagit upp som kapitalvinst eller -förlust i inkomstdeklarationsblanketten. Kapitalvinsten räknar du ut ut genom att subtrahera ersättningen med omkostnadsbelopp. Detta innebär att från försäljningspriset ska kostnader dras av för bl.a. anskaffning vid köpet, omkostnader vid försäljning, förbättringsutgifter m.m. (IL 44:13, lagen hittar du http://lagen.nu/1999:1229#K44). Kapitalvinst beskattas med 20%. Tänk på att om du får kapitalvinst vid försäljningen kan du ansöka om uppskov med skatten. Med vänlig hälsning
Ola DavidssonRådgivare