FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt03/02/2006

Strikt ansvar i lagen

Jag skulle kortfattat vilja veta var strikt ansvar regleras i lagen, inom vilka områden och hur ser det ut utanför lagen? Finns det ngt område där strikt ansvar gäller men som ej är reglerat av lagen?

Lawline svarar

Hej! Strikt ansvar innebär att man blir ansvarig oberoende av uppsåt eller oaktsamhet. Hund- och kattägare har så kallat strikt ansvar, detta regleras i lag om tillsyn över hundar och katter som du hittar http://lagen.nu/1943:459. Detta innebär således att ägaren alltid blir ansvarig för de skador djuret orsakar. Ett annat exempel hittar du i miljöbalken 32:1 som bland annat reglerar skadestånd för vissa miljöskador: "Skadestånd enligt detta kapitel skall betalas för personskada och sakskada samt ren förmögenhetsskada som verksamhet på en fastighet har orsakat i sin omgivning."
Christina WeilanderRådgivare