Tillräcklig verkshöjd för att undvika intrång

Har en fråga angående upphovsrätt. Vad jag har förstått så får man använda ett verk om man ändrar tillräckligt mycket så att det blir fråga om ett nytt, individuellt och självständigt verk.

Min fråga är nu hur man ska kunna avgöra om det är en tillräckligt stor ändring?

Har ett exempel här som jag skulle vilja ha en åsikt om ang. om den omgjorda versionen är ett eget verk eller ej.

Lawline svarar

Hej!

Det går inte att ge ett svar på om ett verk gör intrång i ett annat om det inte uppenbart är en kopia. I varje enskilt fall måste en bedömning göras. Jag kan tyvärr inte ge ett uttalande om ditt skapade verk gör intrång i originalet men jag kan ge grunderna hur bedömningen ska göras.

Enligt 2 § Upphovsrättslagen (URL), som finns http://www.lagen.nu/1960:729, innefattar upphovsrätten en uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten. Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket enligt 4 § URL.

För att avgöra om ett verk gör intrång i ett upphovsrättsligt verk eller är ett nytt, självständigt verk måste en jämförelse mellan verken göras för att se hur lika de uppfattas. Om de båda ger samma estetiska upplevelse är det oftast ”samma verk”, även om det finns skillnader.

Om du bara framställer ett verk för privat bruk är det inte intrång enligt 12 § URL.

Det råd jag kan ge är att du försöker visa några vänner de båda verken och se hur de uppfattar dem och tycker att de är för lika.

Lycka till!

Anna MannRådgivare