Bilder har olovligen lagts upp på Internet

Upphovsrätt

En person har fotat och delgett dessa bilder till annan person endast i syfte av att visa motivet på bilderna. Mottagande person är noga upplyst om att de inte får publiceras vilket ignorerats. Bilderna är publicerade på dennes hemsida utan upphovsmannens namn och utan tillåtelse. Trotts skriftliga krav vägrar personen att ta bort bilderna. Hur gör jag? Bilderna måste bort! Polisanmälan, stämning...eller vad?

Lawline svarar

Hej,

Den som tar ett fotografi, erhåller också upphovsrätt till fotot. Exklusiv rätt erhålls till att förfoga över fotot genom att t.ex. göra det tillgängligt för allmänheten. Publicering på Internet torde vara ett klart fall av dylikt tillgängliggörande.

Eftersom inte samtycke från upphovsmannen finns rör det sig här om ett upphovsrättsligt intrång. Intrånget kan polisanmälas och straffet kan bli böter eller fängelse i högst två år.

Domstol får, om upphovsrättsinnehavaren (fotografen i detta fallet) yrkar det vid vite, förbjuda den som gör intrång att upphöra med åtgärden. I praktiken betyder detta att om personen i fråga inte genast tar ned bilderna från hemsidan tvingas denne att betala mycket pengar. Upphovsrättsinnehavaren måste ställa säkerhet för det fall motparten senare vinner målet.

Upphovsmannen kan också kräva ersättning för förlust, lidande och annat förfång.

Den lag som reglerar detta är Upphovsrättslagen, se http://lagen.nu/1960:729 .

Hoppas du fått lite hjälp.

Med vänliga hälsningar

Rådgivare