Placering av vägmärken till parkeringsplatser

Hur högt får parkeringsskyltar och tillägsskyltar sitta ifrån marken på parkerings område utanför köpcentrum så att dom blir läsbara och synliga för oss bilister?

Lawline svarar

Huvudregeln är att märket ska sitta väl synligt. En markägare eller ett parkeringsbolag kan aldrig försvara en placering där märket inte sitter väl synligt med att utmärkningen i övrigt uppfyller reglerna. Därutöver finns det allmänna råd om vilken höjd märken bör sitta på. Normalhöjden för ett märke är 1,5 m mätt från märkets nedre kant till körbanan. När tilläggstavlor används under huvudmärket mäts höjden upp till tilläggstavlan. Variationen som accepteras är från 1,0 till 2,1 m. Under vissa omständigheter kan märket få sitta på en höjd upp till 2,5 m mätt från märkets nedre kant till marken där märket står. Observera att detta är allmänna råd. Ett märke som sitter på 2,6 m är inte automatiskt ogiltigt. Sammanfattningsvis kan sägas att det är viktigare att märket är lätt att upptäcka än att det sitter på en viss höjd.

För lagtext och rättsfall se http://www.lagen.nu/ .

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare