Svenskt medborgarskap för utländsk partner

Hej! Jag är svensk medborgare sedan födseln (svenska föräldrar) och bor sedan 3 år i London (registrerad som utlandssvensk). Jag betalar dock fortfarande kapitalskatt i Sverige eftersom jag har aktier och fonder.

Min fråga är följande: Jag har nyligen gift mig med en rysk medborgare, bosatt i England sedan 5 år, och undrar vilka möjligheter som finns för henne att få svenskt medborgarskap och pass?

Jag läste att som make/maka krävs minst 3 års vistelse i Sverige för detta - stämmer det och i så fall - är det tilllåtet att resa utomlands under denna tid? Hur länge?

Finns det andra möjligheter att erhålla svenskt medborgarskap ni känner till?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

kraven för svenskt medborgarskap i ett sådant här fall kan läsas i 11-12 § i Lagen om svenskt medborgarskap http://www.lagen.nu/2001:82#P11 .

Det undantag som eventuellt kan gälla för Er är 2 punkten i 12 § - att sökanden är gift med en svensk medborgare.

Praxis på det här området är att äktenskapet skall ha varat i två år och att paret skall ha haft sin hemvist i Sverige i tre år.

Med hemvist menas att man faktiskt bor i landet, vilket innebär en stadigvarande vistelse med undantag för semesterresor etc.

Bedömningen görs dels efter vilken avsikt paret verkar ha med sin bosättning och dels efter objektiva kriterier såsom t.ex. bostad och anställning. Ni skulle alltså inte kunna bo kvar i London om Ni vill uppfylla hemvistkravet.

Någon annan möjlighet till svenskt medborgarskap för Din fru finns i praktiken inte. Punkten 3 i 12 § nämner "särskilda skäl" som en möjlig anledning.

Detta är en mycket ovanlig anledning till att medborgarskap beviljas och handlar om t.ex. idrottsstjärnor i världseliten som inte kan utöva sin idrott i sitt hemland eller en framstående forskare som skulle tillföra Sverige stor nytta genom ett medborgarskap.

Hoppas att detta gett Dig svar på Din fråga!

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare