Brott att länka till foto på hemsida?

Hej. Jag har ifrån min hemsida länkat en text till ett foto som finns på en annan hemsida.

nu hotar ägaren till denna hemsida att anmäla mig ! kan denna göra det och i sådana fall för vad? vore hemskt tacksam för snabbt svar! Tack på förhand - Frida

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Fotografier åtnjuter upphovsrättsligt skydd enligt Upphovsrättslagen (SFS 1960:729), se http://www.lagen.nu/1960:729 . Antingen kan ett foto erhålla skydd genom 1 § i lagen om det är konstnärligt och då har fotot skydd i 70 år efter upphovsmannens död. Är det istället fråga om en vanlig semesterbild gäller enligt 49 a § ett femtioårigt skydd efter att bilden togs. Alltså gör du upphovsrättsintrång om du gör det möjligt för andra att se bilden genom länken och man måste därför alltid ha upphovsmannens tillåtelse innan så sker, om skyddstiden inte har gått ut. Har innehavaren av hemsidan tagit fotot föreligger så klart fortfarande skydd. Han som har tagit bilden har då rätt att bestämma hur och när bilden ska offentliggöras. Men är det inte innehavaren av hemsidan som har tagit bilden kan han inte hota med att anmäla dig. Du bör kontakta honom och ta reda på detta och i sammanhanget fråga om du kan få länka till bilden genom någon slags ersättning, annars vill han/hon nog inte gå med på det och då måste du ta bort länkningen för att undslippa rättegång. Han/hon kan annars anmäla dig för upphovsrättsintrång enligt 53 § vilket kan leda till böter eller fängelse i högst två år. Du kan även få betala skadestånd enligt 54 §. Men om du konsulterar upphovsmannen och eventuellt tar bort bilden ska det nog inte behöva gå så långt.

Vänligen

Rådgivare