Hur tillämpas citaträtten i Sverige?

Hur tillämpas citationsrätten i Sverige? Hur mycket av en text får jag citera (självklart med hänvisning till författaren)?

Lawline svarar

Hej!

Upphovsrätt enligt svensk lagstiftning ger upphovsmannen en uteslutande rätt att förfoga över sitt verk genom att framställa exemplar därav och genom att göra det tillgängligt för allmänheten (se 2 § URL http://www.lagen.nu/1960:729). Denna ensamrätt gäller också del av verket, om denna del kan ses som ett återgivande av verket eller har tillräcklig s k verkshöjd för att utgöra ett upphovsrättsligt verk.

Citaträtten är således en mycket viktig inskränkning i upphovsrätten. I 22 § URL (http://www.lagen.nu/1960:729) stadgas att man får citera ur offentliggjorda verk, så länge det är i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. För att ett citat skall vara berättigat måste det enligt lagförarbetena uppbäras av ett lojalt syfte (se NJA II 1961 s 130ff).

I ett rättsfall från 1996 hade Aftonbladet refererat en artikel från DN. Där hade tre citat angivits. I förevarande fall ansåg Högsta Domstolen att upphovsrättsintrång förelåg då citaten utgjorde 1/5 av texten. Dessutom hade journalisten från DN i sin artikel lagt en sådan personlig och livfull prägel på texten att en citering av denna art inte kunde anses som tillåten (se här NJA 1996 s 712).

Citaträtten är knepig på det sätt att det kan vara svårt att avgöra precis vad som är tillåtet eller inte, det kommer sannorlikt att variera från fall till fall. Ett huvudfall där man säger att det är tillåtet att citera är när det citerade blir till ett hjälpmedel för ett självständigt arbete. Exempelvis för att understryka sin mening eller att kritisera.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp!

Vänliga hälsningar

Lisa SwansonRådgivare