Ersättning vid upphovsrättsintrång

Jag har gjort ett fotojobb åt ett företag. De har utan min vetskap publicerat bilderna i annonser i tidskrifter utan att ange mitt namn. Även publicering på företagets sajt. De anser att jag inte har rätt till ersättning för detta för jag har fått betalt för jobbet. Enligt vad jag fått fram är de skyldiga att ange namn, om inte annat avtalats. Kan jag begära ersättning?

Lawline svarar

Hej!

Dina fotografier får anses falla in under den definition som ställs upp för konstnärliga verk enligt upphovsrättslagen. Lagstöd för detta finner du i 1 § 5 p upphovsrättslagen, som nämner fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst som exempel på konstnärliga verk.

Då dina fotografier omfattas av upphovsrättslagen ges du ett ideellt skydd för ditt verk. Enligt 3 § upphovsrättslagen så skall då exemplar av ett konstnärligt verk framställs eller görs tillgängligt för allmänheten, upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver. I ditt fall antar jag att god ser får anses vara att det på något sätt i annonserna skall framkomma vem som är upphovsmannen till de fotografer som gestaltas. De kan alltså sägas ha gjort sig skyldiga till ett intrång i ditt ideella upphovsrättsskydd.

Sanktionerna som kan komma på tall för ett sådant så kallade upphovsrättsbrott finner vi i 53 respektive 54 § upphovsrättslagen. I 53 § stadgas att den som vidtar åtgärder mot exempelvis bestämmelsen i upphovsrättslagens 3 § skall dömas till böter eller fängelse i högst 2 år. Detta förutsatt att handlandet har varit antingen uppsåtligt eller utförts med grov oaktsamhet.

I 53 § stadgas konstnärens möjlighet att få ersättning få ersättning då någon har brutit mot en regel i dennes upphovsrättskydd. I denna paragrafs 2 st stadgas att då upphovsrättsinnehavaren lidit annat förfång än av ekonomisk art kan ersättning utgås om intrånget i upphovsrätten skett genom uppsåt eller oaktsamhet.

Med vänlig hälsning,

Mikael KarlssonRådgivare