Är det tillåtet att flytta vägg i bostadsrättslägenhet

Jag bor i bostadsrätt och är överens med grannen (som har en spegelvänd lägenhet) om att omdisponera lägenheten. Vi flyttar en vägg så att grannen får ca 5 kvm av oss och vi får 5 kvm av grannens lägenhet. Andelstal och storlek förändras inte. Får vi göra detta?

Lawline svarar

Hej!

Om man som bostadsrättshavare vill göra en större förändring i sin lägenhet gäller som huvudregel att man först måste inhämta tillstånd från styrelsen om förändringen innefattar förändringar i bärande konstruktion, ledningar för avlopp, värme, gas, vatten eller annars innebär en väsentlig förändring av lägenheten. Detta framgår av 7 kap. 7 § Bostadsrättslagen, som du hittar http://lagen.nu/1991:614 .

Är man osäker bör man alltid fråga styrelsen om lov innan man påbörjar en ombyggnation. Styrelsen har i princip ingen rätt att hindra en ombyggnation om den inte innebär någon skada.

Det bör även framhållas att din förenings stadgar kan innehålla mer preciserade regler om vad som är tillåtet och inte än vad som framgår av lagen.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare