Säga upp bostadsrättshavare som inte betalat årsavgift

Hur går en förening tillväga om den vill säga upp en bostadsrättsinnehavare? Detta gäller en utländsk person som inte betalat sina månadsavgifter för fabruari, mars och april 2007.

Lawline svarar

Hej!

Regler om uppsägning av en bostadsrättshavare finns i bostadsrättslagen som du hittar http://lagen.nu/1991:614 .

Om en bostadsrättshavare inte betalar årsavgiften (månadsavgiften) senast en vecka efter förfallodatum är bostadsrätten förverkad och föreningen har rätt att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning, 7 kap. 18 § p. 1a.

Bostadsrättshavaren kan dock återvinna sin bostadsrätt om denne betalar den förfallna årsavgiften inom en särskild återvinningsfrist på tre veckor eller den längre tid som stadgarna kan föreskriva.

Om föreningen vill säga upp bostadsrättshavaren skall föreningen lämna denne ett medddelande om uppsägning samt meddela socialnämnden i den kommun där lägenheten ligger, 7 kap. 23 § p. 1.

Meddelandet om uppsägning skall även innehålla ett särskilt meddelande om att bostadsrättshavaren har möjlighet att återvinna sin bostadsrätt. Återvinningsfristen börjar inte löpa förrän bostadsrättshavaren fått meddelandet om uppsägning samt om återvinningsfristen, dels meddelande har skickats till socialnämnden.

Om bostadsrättshavaren vid upprepade tillfällen underlåter att betala årsavgiften förlorar denne sin möjlighet till återvinning och ska således sägas upp till avflyttning, 7 kap. 3 st.

Det är dock att rekommendera att föreningen innan beslut om uppsägning fattas tar kontakt med en sakkunnig för rådgivning. På så sätt undviker föreningen att drabbas av onödiga rättegångskostnader om det skulle uppstå en tvist med anledning av beslutet.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare