FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt09/09/2007

Skada till följd av brist på gym

Hej, I går när jag var på mitt gym och tränade hände en incident. Jag fick en träningsmaskin över mig som vägde ca 260kg, denna maskin ska normalt vara ordentligt fastbultad i golvet. Jag har skadat rygg, huvud och mitt öra klyvdes i två delar. Min fråga till dig är om jag har möjlighet att stämma gymmet eller ägaren och isåfall hur mycket pengar detta kan röra sig om. Vill veta om det är lönt att blanda in jurister i ärendet. Hade varit mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Gymägaren är skyldig att ersätta skadan om han, eller någon av hans anställda, har varit oaktsamma och denna oaktsamhet är orsaken till din skada. En annan grund för gymmets ersättningsskyldighet kan vara om det är reglerat i ett avtal mellan dig och gymmet. Läs eventuella allmänna villkor! Utgångspunkten måste nog vara att det är oaktsamt att inte se till att maskinerna är väl förankrade. Det kan ändras om det skulle visa sig att det till exempel har varit ett sabotage mot maskinen eller hänt något annat som inte gymmet skäligen kan ansvara för. I slutändan kan det vara aktuellt att stämma gymägaren för att du ska få din ersättning men det finns många metoder som brukar ge ersättning mycket snabbare och lättare. Det effektivaste brukar vara att kontakta ditt eget eller fråga efter gymmets försäkringsbolag. Försäkringsbolag brukar se till att skador av det här slaget blir ersatta utan en lång och dyr process. En annan möjlighet är om du kan träffa en uppgörelse direkt med gymmets ägare. Om det ändå skulle visa sig nödvändigt att stämma gymägaren behöver du absolut en advokat. Tvisten kan komma att handla om ganska stora belopp. Hur stora är omöjligt att säga, ditt försäkringsbolag eller en jurist kan hjälpa dig med detta. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare