FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/01/2006

Förtida frånträdelse av tidsbegränsat anställningsavtal

om man är timanställd och skriver på en anställning för 4 veckor och under denna tid får erbjudande om att fast jobb på annan ort har man någon uppsägningstid då? kan jag sluta tidigare, alltså "säga upp mig", eller har jag skyldighet att arbeta den tid jag har skrivit på?

Lawline svarar

Vid tidsbegränsade anställningar (t.ex. vikariat) finns ingen uppsägningstid. Anställningen upphör när den avtalade anställningstiden har löpt ut (4 § LAS). Du kan alltså inte ”säga upp dig” eller, med andra ord, frånträda det avtal du ingått med din arbetsgivare. Möjlighet att bringa anställningen att upphöra i förtid finns om motparten (i ditt fall arbetsgivaren) grovt åsidosatt sina åligganden eller att avtalet blivit oskäligt betungande för någon part. Möjlighet finns också om ditt anställningsavtal medger en sådan förtida uppsägning.
Andreas HeedRådgivare