FrågaSKATTERÄTTÖvrigt03/09/2007

Reavinstskatt på ärvda fondandelar

Hej! Jag har efter en avliden släkting ärvt diverse fondandelar som då överförs på mig. Jag undrar vad det gäller för regler beträffande reavinstskatt på dessa fondandelar. Om jag skulle välja att sälja av dessa andelar, måste jag då betala reavinstskatt på den eventuella vinst som uppkommit under de år när de var i min frånlidne slktings ägo eller är jag bara skyldig att betala reavinstskatt på den vinsten som uppkommer under tiden de är i min ägo?

Lawline svarar

Hej, eftersom att arvsskatten har slopats så sker ingen beskattning vid detta själva arvsfånget. Detta framgår av inkomstskattelagen 8 kap 2 § som du hittar http://www.lagen.nu/1999:1229 . Istället så har lagstiftaren löst det hela så att arvingen inträder i arvlåtarens skattemässiga situation, vilket framgår av 44 kap 21 §, samma lag. Detta innebär för dig som arvtagare att du tar över anskaffningsvärdet från den avlidna släktingen, och får skatta för hela den eventuella vinst som uppstår, d.v.s. även för den ökning som skett under den avlidne släktingens innehavstid. Annars skulle ju denna vinst förbli obeskattad. vänliga hälsningar Markus Larsson
Rådgivare