FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt04/09/2007

Ersättning för uteblivet nyttjande av segelbåt

Vid cykeltur på parkväg blev min cykel påsprungen av 2 hundar och fälldes till marken med benbrott m.m. som följd. Hundägarnas bristande uppsikt gör dem ansvariga för olyckan och bestrids inte heller. Till följd av skadan har jag inte fått stödja på foten under 2 månader och fram till nu, 3,5 månader använt kryckor. Förutom ersättning för sjukvårdskostnader vill jag få ersättning för att inte kunnat nyttja min segelbåt, som ligger på land på en marina. Mina kostnader för båten, som jag inte kunnat sjösätta och använda är ca. 8700:- kr. Dessa kostnader bör väl ersättas av de vållande? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Enligt skadeståndslagen 5 kap 1 § omfattar skadestånd för personskada följande: 1. sjukvårdskostnad och andra kostnader för den skadelidande, inbegripet skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära, 2. inkomstförlust, 3. fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan. Den ersättning du vill yrka för att du ej kunnat nyttja din segelbåt skulle i så fall hamna under särskilda olägenheter i punkt 3. För att kunna få ersättning med hänvisning till detta bör det vara fråga om en betydande förlust av en livskvalitet enligt kommentaren till skadeståndslagen. Bedömningen har varit restriktiv och bör enligt kommenteraren endast medges vid bestående men. Därför tror jag att det blir svårt att få ersättning för att du inte kunnat nyttja båten pga din skadade fot. Vänligen
Christina WeilanderRådgivare