Kända målningar i reklam?

Som reklambyrå har vi tänkt använda gamla målningar från 1700-talet (ex. Rubens "fallande ängel") i en kampanj. Vi kommer också justera i något fall, t ex retuschera en änglavinge på en av figurerna i ett av motiven. Vad gäller för upphovsrätten om konstnären varit avliden så länge. Vi har tänkt att scanna in bilderna från konstböcker och därefter digitalt förse dem med ram mm.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Upphovsrätt till ett verk gäller 70 år efter upphovsmannens död enligt 4 kap. 43 § Upphovsrättslagen, se http://www.lagen.nu/1960:729 . Vad gäller Rubens fallande ängel har således skyddet gått ut för många år sedan, ett skydd som troligen inte existerade under denna tid. Huvudregeln när ett verk inte längre åtnjuter upphovsrättsligt skydd är att det därmed blir fritt för envar att bruka. Däremot finns vissa undantag. Lagstiftaren har nämligen ansett att vissa konstnärliga verk, som ex. gamla kända målningar, i viss utsträckning skall åtnjuta ett evigt skydd. Enligt 6 kap. 50 § skall verkets titel alltid vara densamma och ni får således inte ändra verkets namn. Vidare får ni inte heller kränka verkets andliga odling, det vill säga ni får inte använda verket i den omfattningen att ni kränker verket ex. i pornografisk reklam etc. (51 §). Om ni ändrar verket så att det blir ett nytt verk åtnjuter ni upphovsrätt till verket, om det kan ses som ett nytt verk vill säga.

Beaktar ni ovan ser jag inga problem med att ni använder målningarna i er reklam.

Återkom gärna om det uppkommer ytterligare frågor.

Vänligen

Rådgivare