Korvförsäljning på allmän plats

fråga nr 1: vid korv försäljning utan tillstånd, får böter ges ut direkt utan tillsägelse? fråga nr 2: får man ställa upp en korv vagn i 3 timmar på allmän plats utan tillstånd i göteborg? (hur gäller 3timmars lagen?) tack på förhand!

Lawline svarar

Hej

Huvudregeln är, enligt 3 kap. 1 § ordningslagen, att tillstånd måste sökas då en offentlig plats inom ett detaljplanlagt område skall användas på ett sätt som inte stämmer överens med det ändamål som platsen har upplåtits för eller som inte är allmänt vedertaget. Tillstånd enligt bestämmelsen krävs i allmänhet när en offentlig plats såsom exempelvis en gata skall användas för till exempel ett tillfälligt försäljningsstånd.

Tillstånd behövs dock inte, om platsen tas i anspråk endast tillfälligt och i obetydlig omfattning och utan att inkräkta på någon annans tillstånd. Förutsättningen för att denna undantagsbestämmelse skall bli aktuell är således att samtliga tre angivna förutsättningar är uppfyllda. Vad gäller den första förutsättningen är det inte möjligt att exakt ange hur lång tid som skall anses innefattad i begreppet tillfälligt ianspråktagande utan en särskild bedömning måste göras i varje särskilt fall. Ett nyttjande som omfattar mer än några timmar torde dock inte kunna anses som tillfälligt. Inte heller ett upprepat nyttjande av samma plats med kortare uppehåll torde kunna anses som tillfälligt. Någon uttalad ovillkorlig ”tretimmarsregel” finns således inte.

Om du enligt bestämmelsen ovan är skyldig att ansöka om tillstånd men inte gör det får polisen, enligt 3 kap. 19 § ordningslagen, förelägga dig att inom viss tid göra detta. Om du genast efter endast en tillsägelse ansöker om tillstånd får polisen dock inte utfärda ett föreläggande, förutom då det gäller förelägganden som avser skyldighet att ta bort till exempel ett försäljningsstånd. Ett föreläggande får, enligt 3 kap. 20 § ordningslagen, förenas med vite eller annan påföljdsbestämmelse i form av att rättelse kan komma att ske av polisen men på din bekostnad.

Om du, enligt 3 kap. 1 § ordningslagen, är skyldig att ansöka om tillstånd men inte gör det, kan du dömas till böter enligt 3 kap. 22 § ordningslagen. Möjligheten att utdöma böter är, till skillnad från föreläggande, inte beroende av om tillsägelse förekommit eller inte utan kan utdömas så fort bestämmelsen om tillstånd inte efterföljts.

Om du önskar att närmare studera aktuell lagtext hittar du en länk till ordningslagen http://www.lagen.nu/1993:1617

Vänligen

Alexandra DahlénRådgivare