FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt14/08/2007

Min svåger har avlivat min häst!

Jag köpte ett sto av min svåger för några år sedan. (Hans egna uppfödning) I sommar har hon gått på bete hos honom ca 7 mil från där jag bor. Idag, fredag 3/8, fick jag veta att han avlivat henne för 3 veckor sedan. Han tyckte hon var så dålig i benen att hon borde slaktas. Får han verkligen göra så utan att på något sätt meddela mig eller ens fråga mig? Det var inte fråga om nödslakt eller något sådant. Jag har hästpass samt att hästen är chippad där det bevisas att jag är hästens ägare.

Lawline svarar

Hej! Din svåger har definitivt gjort sig skyldig till brott, och har dessutom gett grund för en civilrättslig skadeståndstalan mot sig. Vilket brott han har gjort sig skyldig till är lite svårt att säga, jag skulle säga att det är fråga om en skadegörelse i brottsbalken 12 kap 1§. Om du polisanmäler för skadegörelse kommer åklagarkammaren att ta upp fallet, om du väljer en civilrättslig lösning kommer du själv att få anlita en advokat. Den skadeståndstalan som avses är skadeståndslagens generalparagraf, om ersättning för sakskada. Mvh
Rådgivare