Bostadsrättsförenings rätt till tillträde till lägenhet

Vilka rättigheter har en bostadsrättsförening att oanmäld gå in in en lägenhet? Finns det formkrav på hur och när en anmälan / förfrågan om "besök" ska utformas och meddelas?

Lawline svarar

Hej!

Enligt Bostadsrättslagen (BRL) (1991:614) 7 kap. 13 §, se http://lagen.nu/1991:614 , har föreningen rätt att få tillträde till lägenheten för vissa ändamål. Detta kan t.ex. vara att utöva löpande tillsyn för att kontrollera att lägenhetsinnehavaren håller lägenheten i gott skick eller i syfte att undersöka om det föreligger underhålls eller reparationsbehov som föreningen ansvarar för. Föreningen har vidare rätt till tillträde för att åtgärda brister som egentligen ligger på bostadsrättshavarens ansvar. Rätt till tillträde föreligger också om det sker i syfte att utrota ohyra, även om lägenheten inte skulle vara drabbad, vilket hänger ihop med att styrelsen har en särskild skyldighet att avhjälpa ohyra. Det bör även framhållas att det i föreningsstadgarna kan finnas bestämmelser om rätt till tillträde eller inspektion av lägenheterna varför du bör kontrollera dessa. Slutligen har föreningen rätt till tillträde för visning om lägenheten skall tvångsförsäljas.

I förarbetena till lagen sägs att tillsynen skall vara nödvändig och inte medföra större olägenheter än nödvändigt för bostadsrättshavaren. Föreningen har alltså rätt till tillträde till lägenheterna, men då denna inte ovillkorlig torde det föranleda att man bör kunna motivera det hela. Det finns inte några särskilda formkrav för hur information om tillträde skall ske. Föreningen skall dock se till att bostadsrättshavaren meddelas i god tid.

Föreningen kan enligt 7 kap. 13 § 3st. BRL som yttersta åtgärd vända sig till Kronofogdemyndigheten och begära handräckning om bostadsrättshavaren vägrar tillträde när sådan rätt föreligger. Handräckning innebär att man med hjälp från polisen bryter sig in i lägenheten.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare