FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/09/2005

Vem bekostar skadestånd?

Vem bekostar egentligen det skadestånd jag får utbetalat om det är en person som inte har några pengar som begått brottet? T ex om det är en alkoholist som går på socialbidrag?

Lawline svarar

Så snart överklagandetiden för domen har gått ut skickas en förfrågan från kronofogdemyndigheten om du vill ha hjälp att driva in skadeståndet. Svarar du "ja" men kronofogdemyndighetens utredning sedan visar att den dömde inte har några tillgångar (du får ett skriftligt besked) ska du göra en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag. Du kan givetvis göra en anmälan till försäkringsbolaget redan tidigare än så. Hemförsäkringar och olycksfallsförsäkringar kan ofta ge ersättning vid skador på grund av brott. Om du inte kan få (full) ersättning från försäkringsbolaget eller från den dömde kan du i sista hand ansöka om brottsskadeersättning hos Brottsoffermyndigheten. Brottsskadeersättning kan dock inte ges för alla typer av skador och inte alltid till det belopp som domstolen har dömt ut.
Andreas TörnbladRådgivare