Medlemskap i bostadsrättsförening

Jag har en bostadsrätt och vill gärna att även min dotter blir antagen som medlem i bostadsrättsföreningen. Min dotter har bott tillsammans med sin familj i min bostadsrätt i två års tid nu. Kan jag överlåta 10 % av bostadsrätten till min dotter så att hon därigenom blir medlem i bostadsrättsföreningen?

Lawline svarar

Hej,

Visst kan du göra det. Om du säljer eller ger bort 10% av bostadsrätten till din dotter prövar föreningen överlåtelsen och om överlåtelsen godkänns blir din dotter medlem i föreningen. Att din dotter äger en del av bostadsrätten och är medlem i föreningen kan underlätta kontakten med styrelsen vid frågor om reparationer och annat.

Med vänlig hälsning

Caroline PerlströmRådgivare