Medlemskap i bostadsrättsförening

Hej!

Har en fråga angående medlemskap i BRF. Kan man bli nekad medlemskap om man har registrerade betalningsanmärkningar på kreditupplysningen samt en mycket låg årsinkomst?

(Själva betalningen för BR har familjen skött, med kontanta medel).

Lawline svarar

Hej,

enbart det faktum att man har låg inkomst är inte tillräckligt för att föreningen skall kunna neka medlemskap, se Bostadsrättslagen 2 kap 2 § http://www.lagen.nu/1991:614#K2P2 .

Beroende på antalet betalningsanmärkningar och storleken på eventuella skulder, i kombination med en låg inkomst, kan föreningen dock neka inträde på den grunden att en person inte bedöms kunna klara sina ekonomiska åtaganden mot föreningen. Detta regleras i 2 kap 3 §.

Om en perrson har flera betalningsanmärkningar och dessutom stora skulder finns det alltså en risk för att föreningen har rätt att neka medlemskap.

Detta är dock bara möjligt i de fall där personen har stora ekonomiska problem. En person som har exempelvis en betalningsmärkning och låg årsinkomst men saknar skulder kan förmodligen inte nekas inträde i föreningen.

Den som nekas medlemskap kan enligt 2 kap 10 § överklaga beslutet till hyresnämnden. Detta skall göras inom en månad från det att personen fick del av beslutet.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare