FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/07/2007

Kommuns skadeståndsansvar

Hej! I samband med en bygglovsansökan har jag blivit vilseförd av kommunens tjänstemän. Detta har orsakat mig många förlorade arbetsveckor och drygt 30 000 kr i bortkastade investeringar på ritningsarbete mm. Ordföranden i nämnden tillstår att jag blivit vilseförd. Vad har jag för möjlighet att få ekonomisk kompensation?

Lawline svarar

Hej, förutsättningarna för att Du skall ha rätt till skadestånd för det inträffade finns i Skadeståndslagen 3 kap 2 § som Du hittar http://www.lagen.nu/1972:207#K3P2 . De kostnader som Du har drabbats av är att anse som en ren förmögenhetsskada och är alltså ersättningsgilla enligt paragrafen. Vidare krävs att skadan har vållats genom "fel eller försummelse vid myndighetsutövning" och att kommunen bär ansvaret för verksamheten. Enligt 1 kap 7 § Plan- och bygglagen ( http://www.lagen.nu/1987:10#K1P7 ) bär kommunen yttersta ansvaret för byggnadsnämndens uppgifter. Handläggningen av en bygglovsansökan är myndighetsutövning och eftersom din ekonomiska skada har uppstått i samband med detta är kommunen ersättningsskyldig. Du har alltså rätt till skadestånd av kommunen för de kostnader Du drabbats av. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare