FrågaEKONOMIÖvrigt30/07/2007

Skulder hos kronofogden

Hej. Jag är en man på 26 år, arbetslös och sjukskriven till sep 07. Bor med en sambo. Vi går på socialen och saknar inkomst helt båda två. Har en skuld hos kronofogden på cirka 30 000 kr och har jättesvårt att få hjälp med detta. Det blir bara mer och mer räkningar och det väller in brev varje månad från inkassoföretag m.m. Detta leder till att man är på dåligt humör. Det går ej att skuldsanera ett sånt litet belopp säger socialen men det är jobbigt för oss båda och ja vill bli skuldfri, ta tag i detta på något sätt. För en arbetslös som har praktiserat på riksbyggen i 3 månader så är detta mycket. Har inga som helst tillgångar.

Lawline svarar

Hej, det stämmer att skuldsanering sannolikt inte kommer att beviljas för en skuld på 30 000 kr. I de fall där skuldsanering beviljas brukar skulderna vara större än så. Ett tips för att reda ut situationen kan vara att utnyttja den rådgivning som kommunen är skyldig att erbjuda skuldsatta personer, se 2 § i Skuldsaneringslagen http://www.lagen.nu/2006:548#P2 . TIllsammans kan Ni försöka komma överens om avbetalningsplaner eller liknande som gör att Ni åtminstone på sikt kan bli skuldfria. Det är möjligt att några av de personer/företag som Ni står i skuld till kan tänka sig att t.ex. avstå från ränta om det görs upp en tydlig avbetalningsplan - deras intresse är ju i första hand att få betalt för sin fordran. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare