FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt20/07/2007

Hundägares ansvar

Hejsan. Min katt har just blivit ihjälbiten av en Amstaff terrier (pitbull). Polisen var där, men sedan hunden varit kopplad kunde de inte göra något. Jag tycker ägaren borde kunna straffas ändå. Vi försökte få loss vår katt, men hunden vägrade släppa. Min sambo och jag kämpade med hunden i nästan 10 minuter medans ägaren bara stod och tjöt och drog i hunden. Polisen sa vi kunde ev. begära ersättning för katten genom en civil anmälan, men hur går det till och hur mycket kan man räkna med? Han var ju en äldre katt, men han har trots allt varit i familjen sen 1996 och betydde jättemycket för oss. Katter kan ju leva i mer än 20 år, så vi hade hoppats att vår dotter fick lov att växa upp med honom. Pengar kan inte ersätta vår katt men hundägaren hade inte kontroll över sin hund och verkade alldeles för nonchalant för att jag vill låta henne slippa undan så "billigt". Hon gick därifrån utan att ens säga förlåt. Kan vi göra något? Har försökt att göra det kort, men det blev lite långt ändå. Hoppas på hjälp snarast.

Lawline svarar

Hej, hundägare har ett s.k. strikt ansvar för de skador som hunden orsakar. Detta regleras i 6 § i Lagen om tillsyn över hundar och katter som Du hittar http://www.lagen.nu/1943:459#P6 . Ni har alltså rätt att kräva skadestånd av hundägaren för Era kostnader. Enligt 5 kap 7 § i Skadeståndslagen som Ni hittar http://www.lagen.nu/1972:207#K5P7 är hundägaren skyldig att ersätta Er med kattens marknadsvärde. Någon möjlighet till ideellt skadestånd, t.ex. för att katten betydde mycket för Er, finns inte. Skadeståndet till Er skulle alltså bli vad det skulle kosta Er att köpa en ny katt av samma ras. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare