FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/07/2007

Ersättning för skada på mackområde?

För några dagar sen råkade jag köra på en plåtbit som låg på tomten av en bensinmack. Resultatet av incidenten blev ett uppslitet höger framdäck vilket inte gick att laga. Jag tyckte att macken borde ta kostnaden för ersättning av däcket. Mackägaren däremot var av helt annan uppfattning och undrade om jag skulle kräva kommunen ifall jag körde på nåt som skadade bilen. Jag tycker dock att en privatägd tomt (Bensinmack) inte är att jämföra med kommunal väg. Tvärtom måste det väl ligga på mackföreståndarens ansvar att hålla tomten fri från trafikfarliga föremål. Vad gäller? Kan man kanske få ett utdrag ur lagtexten beträffande ovan nämnda situation?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Det du råkat ut för är ett fall för utomobligatoriskt skadestånd, det vill säga sakskada på din egendom utanför ett avtalsförhållande. Den lag som då blir tillämplig är Skadeståndslagen (SKL), se http://www.lagen.nu/1972:207 . Det du säger är alldeles riktigt angående att det är mackens ägare som är ansvarig för om skador uppstår på grund av hans vållande. Det är han som har uppsikt över tomten och måste då se till att ingen person eller sak som exempelvis din bil, kommer till skada genom att inte ta bort sådant som ligger och skräpar. Det var vårdslöst av honom att inte se till att mackens tomt var fri från plåt när bilar kör in där vars däck därigenom lätt kan komma att skadas, såsom i ditt fall. Det förelåg således ett orsakssamband mellan din skada och hans vårdslösa beteende att inte ha uppsikt över mackens område. Det du kan göra är att kräva skadestånd av mackens ägare för den skada du har vållats, normalt vad du har lagt ut för att laga däcket. Detta framgår av 2 kap. 1 § SKL, det vill säga den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. Även om ägaren skulle hävda att det var en av hans anställda som var ansvarig för att ha uppsikt över mackområdet, är ägaren ansvarig för skadan enligt 3 kap. 1§ SKL, eftersom han är ansvarig för sina anställda. Har skadan således som du säger skett på mackområdet har du rätt till ersättning för din skada av mackens ägare, såvida inte plåten låg utanför området, då kommunen skulle kunna bli ansvarig. Det är bra om du har någon som var med dig vid tillfället som kan bevittna händelsen ifall det blir tvist. Lycka till och återkom gärna om det skulle uppkomma ytterligare frågor. Vänligen
Rådgivare