Lagligheten av shareware program?

Hej!

Jag har en fråga angående mjukvara i Sverige. Är det lagligt i Sverige att sälja program som kringgår kopieringsskydd. Med andra ord, kan jag sälja ett s.k. "shareware" program som är _helt_ omodifierat och tillsammans med ett program som kringgår kopieringsskyddet? Mig veterligt är sådana program helt lagliga i Sverige.

MVH.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Det har sedan 2005 kommit nya regler i Upphovsrättslagen i kapitel 6 a) som reglerar ett förbud mot kringgående av kopieringsskydd, se http://www.lagen.nu/1960:729 . Enligt 52 d § är det förbjudet att utan upphovsmannens samtycke kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande. I 52 e § regleras mer specifikt det du talar om dvs. ”shareware” program. Där anges att det är förbjudet att tillverka, importera, överföra, sprida genom att exempelvis sälja eller hyra ut, eller i förvärvssyfte inneha anordningar, produkter eller komponenter eller att tillhandahålla tjänster som

1. marknadsförs eller utannonseras i syfte att kringgå en teknisk åtgärd,

2. utöver att kringgå en teknisk åtgärd endast har ett begränsat intresse från förvärvssynpunkt eller ett begränsat förvärvsmässigt användningsområde, eller

3. huvudsakligen är utformade, konstruerade, anpassade eller framtagna i syfte att möjliggöra eller underlätta kringgående av en teknisk åtgärd.

Denna regel åsyftar alltså att förbjuda just det du har för avsikt att tillhandahålla, nämligen shareware program vilka numera således inte längre är lagliga. För att få kringgå ett kopieringsskydd måste man sedermera ha upphovsmannens samtycke eller att det är en nödvändighet när man köpt ett upphovsrättsligt skyddat verk att få kringgå skyddet för att undersöka verket.

Återkom om det uppkommer ytterligare funderingar.

Vänligen

Rådgivare