FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt15/07/2007

Skadeståndsansvar för osandad uppfart

Om ett berusat tidningsbud ramlar på min uppfart och bryter lårbenshalsen på grund av att jag inte har sandat trots att det är halt ute, kan jag då bli skadeståndsskyldig för inkomstförlust, sjukvårdskostnader samt sveda och värk? eller har han inte någon försäkring som täcker via arbetet?Dessutom får man väl inte arbeta om man är onykter?

Lawline svarar

Hej, Du kan bli skyldig att betala ersättning om Du har varit oaktsam och därigenom vållat personskada. Att inte sanda sin uppfart när det är halt ute kan förmodligen bedömas som oaktsamt vilket innebär att du blir skadeståndsskyldig enligt 2 kap 1 § i Skadeståndslagen som du hittar http://www.lagen.nu/1972:207 . Skadeståndsskyldigheten omfattar kostnader för sjukvård och liknande, inkomstförlust, sveda och värk samt lyte och men. I vissa fall kan även ersättning för andra kostnader, s.k. ideell skada, utgå. Om tidningsbudet har rätt till ersättning från någon försäkring skall denna ersättning avräknas från skadeståndet enligt 5 kap 3 §. Slutligen kan skadeståndets storlek jämkas enligt 6 kap 1 § om den som skadas själv har bidragit till att skadan uppstod. Om personen t.ex. är så pass berusad att det bidrar till att skadorna vid fallet blir värre än om han hade varit nykter kan skadeståndet sättas ned till ett lägre belopp. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare