FrågaSKATTERÄTTÖvrigt17/07/2007

F-skatt

Jag har nyligen fått en fast anställning på 80%, och dessutom har jag en enskild firma. Nu undrar jag, kan jag behålla den enskilda firman? nu blir det ju bara enstaka uppdrag, så kraven på att ha flera kunder för att få ha F-skatt kanske ej går att upprätthålla längre.

Lawline svarar

Hej. För att få F-skatt tittat Skatteverket måste du bedriva näringsverksamhet. Med näringsverksamhet menas förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt. En yrkesmässig verksamhet ska bedrivas varaktigt och med ett vinstsyfte. För att uppfylla självständighetskravet är det viktigt att ha flera kunder. Därutöver tittat Skatteverket på faktorer som att du har valfrihet när det gäller arbetstiden, att du när du åtar dig uppdrag håller dig med egna verktyg och redskap, att uppdraget utförs under en begränsad tid eller avser en viss bestämd arbetsuppgift, att det avtalats ett fast pris där både material och arbete ingår, att företaget har egna lokaler. Därefter gör Skatteverket en samlad bedömning. Du behöver alltså inte uppfylla samtliga dessa krav, som mer är hållpunkter, för att få ha F-skatt. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare