Uppehållstillstånd för utländsk pojkvän

Min pojkvän har sökt och fått avslag på uppehållstillstånd i Sverige. Som skäl anger man att vi inte tidigare sammanbott och inte heller har för avsikt att sammanbo i Sverige. Dessutom säger de att vi ej har haft sexuellt förhållande under vår bekantskapstid på ca 2 år. Är det ett krav att man ska ha haft sexuellt förhållande?

Hur kan man sammanbo om en bor i Sverige och den andre i ett icke europeiskt land? Jag har sagt att vi ska dela lägenhet, men att han ska få bo i ett rum med seperat ingång en tid så att mina barn från tidigare förhållande inte bara plötsligt ska få en "plastpappa". tolkas det som att vi inte har för avsikt att sammanbo??

Lawline svarar

Hej,

enligt Utlänningslagen (2005:716) 5 kap 3a § som du hittar http://lagen.nu/2005:716#K5P3a görs det en prövning där man bedömer hur seriöst förhållandet verkar vara när ena partnern ansöker om uppehållstillstånd.

Faktorer som påverkar bedömningen är bl.a. att förhållandet har varat ett tag, att parterna har träffats regelbundet, att de har lärt känna varandra och att de har ett gemensamt språk.

Att man har haft ett sexuellt förhållande är inget absolut krav men det är möjligt att det har påverkat bedömningen. Hur stor roll det har spelat är svårt att svara på, likaså det faktum att han kommer att få en separat ingång.

Mitt råd till Dig är att Ni anlitar en advokat som är specialiserad på migrationsärenden och sedan överklagar beslutet till Migrationsdomstolen.

I överklagandet är det bra om Ni är noga med de faktorer som jag nämnde ovan och även tydligt förklarar t.ex. varför Din pojkvän eventuellt kommer ha en separat ingång i början. Om förhållandet framstår som seriöst kommer uppehållstillstånd att beviljas.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare