FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/07/2007

Vållande i trafikolycka

Jag och min pojkvän var med om en bilolycka i våras. Då kör vi mot en högerregelskorsning, och blir påkörd i sidan. Försäkringsbolaget har ansett oss som vållande till krocken och därmed blir vid ersättningsskyldig och får inte ut något för bilen. Även fast det är högerregel kan väl inte bara en bil kör ut i sidan på oss när vi är så långt ut i korsningen? Skadan på våran bil tog i baken på bilen och i fronten på hennes bil. Det är ganska tydligt att vi har varit så långt ut i korsningen. tacksam för svar. mvh

Lawline svarar

Hej! Enligt 3:18 TrafikFörO har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger när två fordons kurser skär varandra; dvs i en korsning. Det är huvudregeln. undantag är tex huvudled, motorväg och dylikt enligt 21§, samt rondeller, enligt 22§. Högerregeln gäller alltid och ska följas överallt där inte annat föreskrivs ex genom skyltar, trafikljus etc. Den som inte tar hänsyn till högerregeln blir således vållande. Därmed är ni att anse som vållande i den gällande trafikolyckan. Mvh
Josefin WerreRådgivare