FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt26/07/2007

skadestånd vid stopp i toalett

Hej. Jag bor i en Brf. Jag fick stopp i mitt avlopp och ringde efter en rörmockare vars firma används av föreningen vid rörproblem. Han kunde fixa toaletten utan större besvär. Han hittade inget som kunde att orsakat stoppet vilket jag tolkade som om det inte var mitt fel. Vem ska då betala räkningen? Jag eller föreningen? jag har hört att jag bara har ansvar för rören ovan golvytan men hur fastställer man då var själva stoppet låg? Under eller över golvytan? Tacksam för svar/

Lawline svarar

Vem som har ansvar för toalettproblemen framgår förmodligen av föreningens stadgar. Om så är fallet har förmodligen föreningen även ett system för betalning av dylika fakturor alternativt ett system för att ersätta den som lagt ut pengar. Om frågan ej är reglerad blir det i förlängningen fråga om ett skadeståndsanspråk från din sida gentemot den som eventuellt orsakade skadan. Utomobligatoriskt skadestånd regleras i skadeståndslagen (SKL som du finner http://www.lagen.nu/1972:207). Viktigt att komma ihåg är att det utomobligatoriska skadeståndet i skadeståndslagen är ett så kallat culpaansvar. Detta innebär att det krävs att den som orsakat skadan har gjort detta av oaktsamhet, samt att det råder ett orsakssamband som är relevant. Om det finns omständigheter som tyder på detta, exempelvis att någon annan hyresgäst har åsidosatt en aktsamhetsnorm vad gäller bruk av avloppen, kan man ha framgång med en sådan ansvarstalan. I ett sådant fall utgår skadeståndsansvar enligt 2:1§ SKL. Rörmockarens faktura kommer att ställas på dig då det är du som ahr anlitat honom och man inte godtar tredjemansavtal i sverige, men å andra sidan får du en skadeståndsfordran på den skadeståndsskyldige som beräknas enligt 5:7 SKL. Detta omfattar ersättning för reparation samt eventuella andra kostnader som du haft till följd av skadan. Lycka Till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare