FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/07/2007

Skatt för svenskar som arbetar i England

Hej, jag undrar vad som gäller för svenska piloter som arbetar i England för ett engelsk flygbolag. Räcker det att betala skatt i England eller skall man även skatta i Sverige?

Lawline svarar

Hej, Om man är folkbokförd i Sverige men arbetar utomlands kan man under vissa förutsättningar bli befriade från att betala skatt i Sverige. Dessa regler återfinns i 3 kapitlet inkomstskattelagen http://www.lagen.nu/1999:1229. Det finns två stycken regler som medför undantag från beskattning, trots bosättning i Sverige. Den första kallas sex-månaders regeln och den andra ett-årsregeln. Sex-månaders regeln aktualiseras om vistelsen/anställningen har varat i minst sex månader samt att inkomsten beskattats i arbetslandet. Det är inte nödvändigt att pengarna har intjänats i ett och samma land. Ett-års regeln kräver att anställningen varat i minst ett år i samma land. Den är tillämplig oavsett om du betalat skatt i England eller ej. Då jag ej vet hur länge anställningen gäller/har gällt, eller om piloten fortfarande är bosatt i Sverige eller ej, blir det svårt att ge ett klart besked för vad som gäller. Om ovan nämnda regler återfinns det mer utförliga förklaringar på skatteverkets hemsida (www.skatteverket.se), klicka på "broschyrer" och sen på "s". Där kommer Ni att finna en info broschyr som heter "ska du betala skatt i Sverige när du arbetar utomlands?" Med vänlig hälsning,
Alexandra PalmérRådgivare