FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/07/2007

Införsel av alkohol för eget bruk

hej. om jag blir stoppad i tullen med 5 "pallar öl"( 405 plattor) och jag hävdar att de är för eget bruk. Vad händer?

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln som finns vid införsel av alkohol är att (inom EU) det egentligen inte finns någon gräns för hur mycket man får föra in. Jag utgår från att det är från ett EU land du har i åtanke. Även om det egentligen inte finns någon gräns så använder sig Tullverket av referensvärden. När det kommer till öl är referensvärdet 110 liter. Men det betyder inte att det automatiskt är tillåtet att föra in 110 liter om det visar sig vara för icke eget bruk. Det är alltså du som måste visa att du ska ha ölen för eget bruk, annars blir du tvungen att tulla ölen och får då betala skatt. Titta gärna på www.tullverket.se för mer information. Med vänlig hälsning,
Rådgivare