Vad gäller angående knivlagen

Hej jag har hört att en del kängor får ej bäras pga av knivlagen... Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej,

Jag har tittat upp förarbetena till Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra föremål http://www.lagen.nu/1988:254 för att försöka besvara din fråga. Förbudet tar i första hand sikte på knivar som är avsedda att medföras utomhus, exempelvis slidknivar, springknivar och dolkar. I princip hör även arbets- och sportknivar hit i den mån inte undantagsbestämmelsen i 2 st. blir tillämplig. Förskärare och andra köksknivar omfattas också av förbudet. Bajonetter, skarpslipade sablar och stiletter är exempel på andra stick- och skärvapen. Även en del verktyg och bruksföremål, t.ex. sylar, stämjärn och mejslar kan träffas av bestämmelsen. Bestämmelsen gäller dock inte i fråga om skjutvapen och andra föremål som omfattas av vapenlagen (1996:67), se 3 §. Huruvida denna lag även omfattar vissa former av kängor kan jag ej ge ett helt klart svar på. För mer information rekommenderar jag att du själv läser i förarbetena till lagen "proposition 1987/88:98".

Lycka till!

/Alexandra Palmér

Alexandra PalmérRådgivare