FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt07/07/2007

Ersättning vid cykelolycka

Min dotter (16år) var med om en cykelolycka för 1 ½ vecka sedan. Detta innebar att hon opererades för brutet käkben och omfattande tandskador, 4 tänder i skena (vet ej ännu om dom läker fast), 1 tappad tand som ej gick att rädda samt 1 tand som var av och en fraktur på käkbenet.bakom,problem att äta och kanske fleråriga tandläkbesök framför sig vad för ersättningar kan man få? t.e.x sveda och värk?

Lawline svarar

Hej. Av din fråga förmodar jag att du syftar på försäkringsersättningar. Din dotter förefaller hursomhelt inte riskera sådan omfattande invaliditet att det blir fråga om någon statlig invaliditetsersättning. Försäkringsersättningar är något som regleras i försäkringsavtalet mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget. Därför beror ersättningen helt på hur avtalet ser ut. Jag rekommenderar dig därför att du ser över din dotters försäkringar och kontaktar det försäkringsbolag där din dotter är försäkrad. Har din dotter en generell privat olycksfallsförsäkring blir det säkert fråga om både skade- och invaliditetsersättning. Mvh
Ola DavidssonRådgivare