diskriminering förbjudet i politisk organisation?

Hej,

Är det möjligt att stänga ute någon från en politisk organisation pga etnisk tillhörighet (alltså förbjuda medlemskap för vissa etniska grupper) utan att bryta mot någon diskrimineringslag eller annan lag?

Lawline svarar

Hej!

Nej, det är inte i dag förbjudet att att neka någon medlemskap i en ideel förening p.g.a. etnisk tillhörighet, oavsett om det är en politisk förening eller inte. Det finns några fall där detta är förbjudet, bl.a. fackförbund och arbetsgivarorganisationer samt yrkesföreningar. I övrigt gäller förbud mot etnisk diskriminering i näringsverksamhet, men idellea föreningar omfattas alltså i normalfallet inte av något förbud mot etnisk diskriminering.

Hoppas att du har hjälp av mitt svar

Med vänlig hälsning,

Rådgivare