Rätt att hyra ut i andra hand?

Hej! Jag har blivit erbjuden fast arbete i en annan stad, men jag vill inte sälja min bostadsrätt innan jag vet att jag kommer att trivas i den nya staden. Har jag rätt att hyra ut min lägenhet i 2:a hand eller är det upp till bostadsrättsföreningen?

Lawline svarar

För att hyra ut i andra hand krävs godkännande från bostadsrättsföreningens styrelse. Det får du om du anses ha ”beaktansvärda skäl” att hyra ut din lägenhet samt hyr ut den till en skötsam person. Som bostadsrättshavare är du ansvarig för att månadsavgiften betalas. Beaktansvärda skäl för att hyra ut en lägenhet i andra hand är till exempel tillfälligt arbete eller studier på annan ort. Om bostadsrättsföreningens styrelse inte godkänner din ansökan för att hyra ut i andra hand kan du låta pröva ditt ärende i Hyresnämnden som gör en bedömning enligt samma kriterier. Hyresnämnden kan endast ge dig tillstånd för ett års uthyrning.

Med vänlig hälsning

Caroline PerlströmRådgivare