FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/06/2007

Skador orsakade av hund

Blev biten av en pittbull igårkväll. djupa sår och två timmar på akuten. Även blåmärke på armar o ben.. finns det möjlighet till skadestånd trots att det är osäkert med vem som är ägaren till hunden.

Lawline svarar

Hej, Enligt lag om tillsyn över hundar och katter, är hundägare strikt ansvariga ur ett skadeståndsrättsligt perspektiv. Detta framgår av lagens 6 § och med detta menas att man som hundägare alltid är ansvarig för skador som på ett relevant sätt orsakats av ens hund (inom skadeståndsrätten talar man här om s.k. adekvat kausalitet) - med andra ord är man alltid ansvarig oberoende av vållande om ens hund faktiskt har orsakat skadan. Enligt paragrafens andra stycke gäller detta även för någon som inte är ägare men trots detta har hand om hunden – något som beroende på omständigheterna därför kanske skulle kunna bli aktuellt i en situation där det är svårt att fastställa vem som är ägare till hunden. Lag om tillsyn över hundar och katter finner du http://lagen.nu/1943:459 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare