Styvsons möjlighet att stanna i Sverige

Hej!

Min styvson (27år) kom till Sverige i november 2006, på grund av anknytning.

Hans sambo lämnade honom för att hon träffade en annan man och de bor tillsammas nu.

Vad händer med min styvson nu?

Finns det någon möjlihet att han kan stanna kvar i Sverige?

Kan ni hjälpa oss och ge vilka alternativ vi har.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej

Detta är förstås en svår situation för din styvson. Som reglerna ser ut kan uppehållstillstånd p.g.a. anknytning genom samboskap återkallas direkt om förhållandet upphör och personen ifråga inte bott i Sverige i mer än tre år. Han behöver någon typ av anknytning till Sverige för att inte få sitt uppehållstillstånd återkallat. Att ha styvföräldrar här räcker inte enligt Utlänningslagen för anknytning.

Det finns en möjlighet enligt 5:3 och 5:3a §§ Utlänningslagen (http://lagen.nu/2005:716) och det är att du adopterar din styvson. Det är inte säkert att Migrationsverket och vid ev överklagande Migrationsdomstolarna anser att detta skapar anknytning till Sverige när det sker i vuxen ålder men det kan å andra sidan inte anses uteslutet såsom lagen är skriven (se 5:3 3 st och 5:3a 3 st 1 p Utlänningslagen).

Hoppas att du har hjälp av mitt svar

MVH

Susanne SjölanderRådgivare